Znajdujesz się tutaj
Strona główna > Choroby > Jak zadbać o odporność jesienią i wzmocnić organizm

Jak zadbać o odporność jesienią i wzmocnić organizm

odporność

Zbliżająca się jesień to czas zwiększonej podatności na infekcje. Niekoniecznie należy zwlekać i zadbać o wzmocnienie odporności już dziś, stosując się do kilku zapewne znanych sposobów, o których często się zapomina. Okres jesienno-zimowy to czas kiedy odporność znacząco spada, a zwiększa się liczba zachorowań, dlatego warto zadbać o nią na tyle wcześnie, żeby zapobiec niepotrzebnej chorobie i złemu samopoczuciu.

Sen to zdrowie

Chcąc wzmocnić odporność porządnie się wyśpij. Odpowiednia ilość snu doskonale wpływa na nasze samopoczucie. Wypoczęty organizm funkcjonuje zdecydowanie lepiej niż przemęczony, który jest bardziej podatny na infekcje. Dorosły człowiek powinien przesypiać 8 godzin. Równie negatywnie na organizm wpływa stres. Staraj się go unikać w miarę możliwości. Nie zapomnij o ruchu, który także jest wskazany. 20 minutowy spacer lub ćwiczenia na macie w domu na pewno pomogą utrzymać zdrowie i siłę organizmu.

Witaminy w diecie i nie tylko

Zadbaj o odpowiednią dietę. Pij dziennie przynajmniej 1,5 litra wody. Jedz dużo warzyw i owoców, które bogate są w antyoksydanty m.in. witaminę A, C i E. Znajdziesz je w marchwi, szpinaku, pomidorach, czerwonej papryce, truskawkach czy porzeczkach. Witaminy te zwalczają szkodliwe działanie wolnych rodników i wspierają odporność. Dodatkowo zaleca się wzmożoną suplementację w witaminę C w okresie jesiennym, która przy regularnym stosowaniu podnosi odporność, uszczelnia naczynia. Preparaty wzmacniające odporność znajdziesz np. www.allecco.pl. Staraj się aby twoje posiłki były urozmaicone i jedzone w miarę regularnie. W okresie jesiennym warto pamiętać o suplementacji witaminą D, której naturalna synteza w organizmie zmniejsza się, ze względu na rzadsze spędzanie czasu na zewnątrz. Witamina D nie dość, że wzmacnia i buduje kości to również wspomaga odporność. Ponadto reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową. Spożywaj tłuste ryby-zawierają witaminę D lub sięgnij po tran, w którym również znajdziesz potrzebne witaminy.

Domowe sposoby na poprawę odporności

Nie od dziś wiadomo o wielokierunkowym działaniu czosnku. Czosnek wykazuje działanie bakteriobójcze, dzięki związkom w nim zawartym pobudza układ odpornościowy do pracy. Najlepsze efekty uzyskać można jedząc surowy np. na kanapce, dodany do innych potraw czy w postaci sporządzonego syropu wraz z cebulą. Jednakże nie każdemu odpowiada jego intensywny smak i zapach, dlatego też dostępny jest w kapsułkach. Miód źródło witamin i mikroelementów, które mobilizują naturalne siły organizmu do walki z infekcjami i korzystnie wpływają na odporność. Miód zalecany jest osobom z obniżoną odpornością. Profilaktycznie powinno się jeść 1-2 łyżeczki miodu dziennie. Można przygotowywać go z wodą i cytryną w formie napoju do picia. W chłodne wieczory nic tak nie rozgrzewa organizmu jak ciepła herbata z dodatkiem syropy malinowego i imbiru.

Preparaty wzmacniające odporność

Wśród preparatów dostępnych na rynku jest szeroka gama różnorakich produktów podnoszących odporność. Profilaktycznie zalecane jest stosowanie probiotyków, które zawierają wyselekcjonowane szczepy bakterii, działają osłaniająco, wspierają odporność i odbudowują naturalną mikroflorę jelitową organizmu.

Aloes bogaty w witaminy i minerały posiada właściwości bakteriobójcze i przeciwzapalne. Niszczy szkodliwe działanie bakterii i również wspomaga pracę układu odpornościowego.

Olej z nasion wiesiołka ma wiele zastosowań, ale m.in. wspiera odporność, regulując gospodarkę hormonalną. Za to działanie odpowiedzialny jest kwas gamma-linolenowy.

Poza tym w aptekach dostępne są preparaty na bazie żeń-szenia, który równie dobrze wspomaga odporność. Dodatkowo poprawia krążenie, sprawność fizyczną i umysłową. W czasie infekcji przyspiesza czas powrotu do zdrowia.

Pamiętaj o ciepłym ubraniu, odpowiednio dobranym do panującej na zewnątrz temperatury. Pozwoli to uniknąć przeziębienia. Temperatura panująca w mieszkaniu ma równie duże znaczenie. Nie powinna przekraczać 18-20°C. Lepiej gdy w domu jest nieco chłodniej niż zbyt ciepło-wirusy i bakterie lubią ciepło i szczególnie szybko się namnażają. Przed spaniem przewietrz pokój. Unikaj kontaktu z osobami chorymi, dbaj o higienę rąk, to na nich przenosimy wiele bakterii niewidocznych dla oka.

Dodaj komentarz

Anti-spam: complete the task


Top

Jak zadbać o odporność jesienią i wzmocnić organizm

Czas na przeczytanie: 3 min
0
Inline
Inline