Znajdujesz się tutaj
Strona główna > Odżywianie > Jak zacząć się zdrowo odżywiać – 7 skutecznych sposobów

Jak zacząć się zdrowo odżywiać – 7 skutecznych sposobów

zdrowie

Zdrowe odżywianie i regularna aktywność fizyczna przyczynia się nie tylko do poprawy wyglądu i zdrowia, ale odpowiada również za nasze pozytywne samopoczucie oraz energię w ciągu dnia. Musimy dostarczać odpowiednich składników naszemu organizmowi oraz wprowadzić do swojego codziennego jadłospisu kilka ważnych zasad, które sprawią, że zdrowe odżywianie wyjdzie nam na dobre.

Spożywaj regularne posiłki

Regularne posiłki sprawiają, że mamy odpowiednią dawkę energii w ciągu dnia. Wpływa to również korzystnie na nasze samopoczucie i utrzymanie prawidłowej masy ciała. Spożywaj od 3 do 5 posiłków dziennie najlepiej w odstępach 3 lub 4-godzinnych. Śniadanie powinno być spożyte maksymalnie po godzinie od przebudzenia, a kolacja 2-3 godzin przed snem. Regularność oraz ilość posiłków uzależnione jest od gramatury danych składników odpowiadającej kaloryczności, którą powinieneś dostarczać organizmowi w ciągu dnia. Ważne jest, aby nie podjadać między posiłkami i nie dostarczać niepotrzebnej kaloryczności.

Zrezygnuj z przetworzonych produktów

Fast food, dania gotowe, czy produkty w proszku powinny na dobre zniknąć z naszej diety. Oczywiście nie jest to łatwe, ponieważ większa część produktów posiada barwniki, konserwanty, wzmacniacze smaku i zapachu, cukier, czy sól. Żywność z długą listą składników ma za zadanie ładnie wyglądać, aby zachęcić nas do ich spożycia. Tak naprawdę pozbawiona została wszystkich wartościowych składników. Z jadłospisu powinniśmy wykluczyć również słodycze (batony, cukierki, ciastka), słone produkty (paluszki, chipsy, krakersy, chrupki), jogurty owocowe, gotowe mieszanki przypraw, przetworzone wędliny, czy wszystkie inne rzeczy typu instant. Nieprzetworzone i naturalne produkty znajdziesz w sklepie ze zdrową żywnością – Jawo Kraków. W dodatku duży asortyment pozwoli Ci wybrać dobrej jakości towar.

Nie zapomnij o świeżych owocach

Wbrew niektórym opiniom owoce powinny znaleźć się w jadłospisie w ciągu dnia. Pamiętaj jednak, aby nie spożywać ich w zbyt dużej dawce. Nie powinniśmy zatem przekraczać 200-300 g owoców do maksymalnie dwóch posiłków. Wszystko to za sprawą cukrów prostych, które są źródłem wszystkich owoców. Zawierają jednak dużą ilość błonnika pokarmowego oraz cennych witamin. Postaw na świeże produkty sezonowe. Owoce wprowadzaj do swojej diety jako dodatek do posiłków, np. owsianek, jogurtów, musli, czy koktajli.

Warzywa to podstawa

Warzywa powinny znajdować się w każdej diecie. To potężna dawka witamin, składników mineralnych, czy błonnika. Spożywaj je w postaci surowej, pieczonej, gotowanej na parze, czy duszonej. Warzywa bez problemu możesz dodawać do każdego posiłku w różnych ilościach. Ważne jednak, aby urozmaicać sobie ich podanie. Co istotne, można je spożywać dużo częściej niż owoce.

Ogranicz cukier

Cukier nie jest wskazany w diecie, dlatego należy stopniowo zmniejszać jego spożycie. Nie jest to z początku łatwe ze względu na jego obecność pod różnymi postaciami. Z pewnością musimy zrezygnować z cukru trzcinowego, inwertowanego, syropu glukozowo-fruktozowego, czy maltodekstryny. Im więcej cukru, tym gorzej oddziałuje on na nasze zdrowie. Przede wszystkim pogarsza się metabolizm, jesteśmy szybciej głodni oraz mamy mniej energii. Dodatkowo pojawiają się wahania poziomu glukozy i insuliny we krwi. Cukier należy etapowo ograniczać. Nie możemy robić tego od razu i nie spożywać go w ogóle, ponieważ przyniesie to jeszcze gorsze skutki – po pewnym czasie nasz organizm „rzuci się” na wszystko, co zawiera cukier. Z czasem możemy spróbować zastąpić go np. ksylitolem lub erytrolem, które zawierają mniej kalorii niż jego biały odpowiednik.

Nie pij słodkich ani gazowanych napojów

Chcąc zdrowo się odżywiać, musimy zrezygnować ze słodkich i gazowanych napojów. Posiadają one w swoim składzie olbrzymie dawki cukru, dodatków słodzących, konserwantów oraz innych chemicznych składników. Powinniśmy również ograniczyć spożywanie soków owocowych. W zamian pijmy duże ilości wody od 1,5 do 2 litrów w ciągu dnia. Dodatkowo możemy postawić na herbaty bez dodatku cukru. Postawmy na zieloną herbatę, która poprawia nasz metabolizm.

Wybierz pełnowartościowe produkty

W Twojej diecie powinny znaleźć się przede wszystkim produkty pełnoziarniste – chleb (razowy, graham, żytni, pszenno-żytni), makarony i ryże „brązowe”, kasze, czy płatki śniadaniowe (np. owsiane czy jaglane). Dodatkowo nie zapomnij, aby w diecie znalazło się chude mięso w postaci duszonej, gotowanej, czy grillowanej oraz chude ryby o niskiej zawartości tłuszczu. Wprowadź do swojej diety nabiał w postaci jogurtów naturalnych, czy mleka niskotłuszczowego. Dostarcz organizmowi zdrowej dawki tłuszczów, a więc orzechy będą jak najbardziej wskazane.

źródło zdjęcia: freepik.com

Dodaj komentarz

Anti-spam: complete the task


Top

Jak zacząć się zdrowo odżywiać – 7 skutecznych sposobów

Czas na przeczytanie: 3 min
0
Inline
Inline